Friday, March 13, 2009

Tiramisu



semalam lepas balik kuliah tak tahu nak buat ape.. terasa macam nak masak pulak.Lepas settlekan segala mende yang kene buat,saya gi dapur tengok ape ada untuk mengisi perut yg hensem ni..bukak peti tengok ada bahan-bahan untuk buat tiramisu..sebenarnya planning nak buat malam maulid nabi hari tu sebab my junior teringin nak makan.Tapi sebab busy nak prepare untuk program so tergendala pulak plan nak buat tiramisu.Dah seminggu tengok kat youtube cara-cara untuk buat tiramisu.So surf resepi dekat google. Resepi tiramisu

Bahan-bahan

200gm whipping cream

250gm cream cheese

30ml susu segar

80gm gula icing

18-20 keping biskut span ( boleh diganti dengan cebisan kek span)

170ml air kopi ( dicampur gula)

Serbuk koko secukupnya

30gm parutan coklat

Strawberries utk hiasan


Cara membuatnya

1. Pukul whipping cream sehingga kental. Ketepikan

2. Putar cream cheese hingga lembut. Pastikan cream cheese dibiarkan dalam suhu bilik sebelum digunakan

3. Masukkan susu dan gula. Putar lagi hingga ringan

4. Campurkan whipping cream dengan dengan cream cheese, kacau rata

5. Celupkan biskut ke dalam air kopi. Susun beberapa keping dalam mangkuk kaca

6. Ratakan separuh campuran krim

7.Ayak serbuk koko diatasnya. Ulang langkah 5 hingga 7 sehingga habis biskut dan krim

8. Hiaskan dengan strawberries..

(bab yg letak strawberry ni saya tak letak sebab tak gi petik..ngeh..ngeh..ngeh..)

19 comments:

Bunga Merah said...

Wah!

Dato' Seri,

Ur P.A tak dang laa nk makan Tiramisu nie.

Jeles2~

Nnti sy dtg Dato Ser buat lagi erk?;)

ZahirahzahiD said...

Tiramisu ko xsedap..aku bg C+ je..

lalala~

* Jangan lupa siapkan kuih badak sembu tu..huhu~

Saya said...

Wardatulhamra : Maafla Dato' Seri tak sempat nak buat time kamu datang hari tu,takpa nanti kalau ada masa datang la lagi yea (sila pastikan time kamu datang tu,kamu baru lepas dapat scholarship yea..ngeh3..)

Saya said...

ZahirahZahid : engkau ini saja mengundang carutan dari mulut aku..!

ZahirahzahiD said...

Hoi Dato' Seri..apa carut2 ni..xbaik untuk anak2 mude spt aku membace nye..isk2..

* Kau tawkan aku mude dari ko 8 bulan? hahaha~

Saya said...

sebagai seorang YB..apa yg boleh saya katakan disini kadang-kadang ada segelintir remaja yang mengundang kamatian..contohnya,seperti kamu ni..wahaha(gelak dalam hati)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

ngeh2.. cam sgt beshhhhhhhhhhhhh jew !!! sunnguh berinfomasiii

Anonymous said...

akak..

nak jugak tiramisu?

tangan saye da gatal,tndenye duet selangor nak masuk..

huhu..

Saya said...

miss lolly : huhu..sila2 cube yer..

Saya said...

kekaseh : macam mane tgn ko pulak yg gatal??aku xde tanda apa2 pon..!

haa??nak tiramisu??boleyyy..buat la sendiri..tu dah ade resepi..ekekeke..

Anonymous said...

sherot..ko tau tak aku teringin sgt mkn tiramisu ni..nti aku dtg rbt ko wat kn hehe(nada ngade2 tp serius..bling-bling)hehe

Saya said...

alaaa..ni yg lemah nihhhh

hanie said...

wahwahwah..
faveret kuuu....
[sila abaikan air lior yg menitik ittew..]
hahahahahahah

Saya said...

alamak..kesiannye..meh2 amik kain lap sikit..kehkehkeh

Shinju said...

wah, tukar gambar pula?

mana sebenarnya yang kau buat ni? -garuk2 dagu-

nanti mai sini buat eh?

aku pun nak test buat lah nanti


bidin!!!!!

Cinta said...

sedapnye :)

Saya said...

shinju..

dua-dua aku buat..tapi gambar yang hari tu nampak tak yummy..sbb aku colet sikit sblm tangkap gmbr..yg ni nmpk mcm kiut sikit la..huhu

Saya said...

fzalah..

tgk gmbr pon dah kata sedap...blm rase lg nih..ekeke

Haziq said...

pelik tapi enak... mcm mne tuh?

kalau cmpur strawberry lagi la pelik & enak.. huhuhuu..