Tuesday, March 24, 2009

{bahasa}

pernah tak dengar perkataan "barbar"?

bukan barber..barber tu orang yang gunting rambut.Tapi Barbar..Barbar ni kalau kita tengok sejarah Morocco adalah penduduk asal negara ni.Orang-orang Barbar ini dikatakan orang yang menetap di Utara Afrika.Antara negara-negara utara Afrika seperti Morocco,Tunisia,Muritania,Algeria dan banyak lagi..(tak ingat)..tengok peta la yea.. Dan ada sesetengah penduduk Andalusia juga berasal dari suku kaum Barbar ni.Alamak..Andalusia tu negara apa pulak??OK..kalau nak cerita pasal Andalusia..korang sila la pergi ke wikipedia yang banyak membantu itu..tapi antara daerah negara Andalusia ni adalah dari "perut" negara Spain..sampai lah ke Senegal.Besarkan?haaa..tu la kehebatan tentera Islam dulu..

Ok..sambung cita pasal orang-orang Barbar..kalau kita baca atau terdengar pasal Barbar ni..mereka ni sinonim dengan "keganasan"..kalau ikutkan pon..diorg ni memang ganazz sikit..kalau baca sejarah Morocco..Kerajaan Islam amik masa 70 tahun untuk menakluki Morocco ni..sebab kedegilan and ke"terror"an mereka dalam ketenteraan..So asal penduduk Morocco ni bukanlah berbangsa Arab..

Barbar ini ada 3 puak..(nnt la saya cite..x habis lagi baca buku tu)..Jadinya..masih ada lagi saki-baki orang yang berasal dari kaum "Barbar" ni..dan bahasa yang mereka gunakan dalam pertuturan seharian dinamakan "Amaziria"..Dan tulisan kepada bahasa ini dipanggil "tifinagh"

Sem ni..saya kene belajar bahasa ini..sebab bahasa ini merupakan antara bahasa yang tertua didunia..macam bahasa Sanskrit tu..kan tua..kalau kat negara kita ni..macam bahasa Jawa la..tak ramai orang tau..tapi masih ada yang menggunakannya..

ape-ape2 pon..ade budak kantoi pulak tdo dalam kelas..cess..hampes..

14 comments:

Shinju said...

apa khabar puan bar bar? hahahahahahaha...........!

Anonymous said...

hoi barbar...hahahaha....!



-samseng-

StingRay said...

betul ke bahasa melayu ni pecahan dari bahasa sanskrit?

@MBe said...

ahha, bar2 n khan ni ada prsamaan x?ganazzz smcm jgk kn?

@MBe said...

ahha, bar2 n khan ni ada prsamaan x?ganazzz smcm jgk kn?nasib baek ada org melayu,sopan sntun brtata susila.kn2?

Saya said...

shinju..

bila masa pulak aku puan bar-bar??
apahal..saya teramatlah sihat..alhamdulillah

Saya said...

samseng..

oiiii..ape cite geng??

Saya said...

stingray..

alamak..
xtau la pulak klu ikut sejarah..
tapi kalau ikut akal fikiranku yang bernas lagi geliga nih..
agaknya la kot..sebab bahasa sanskrit tu kan asal dr India..pastu kalau saya cakap2 dgn kawan sy time saya kat sini..org2 yang lalu-lalang tu dgr..diorg ingat kieorg ckp bhs India..dia kata sbb bunyi mcm sama..

(sebenarnya orang tu nak ckp kat saya..fuyoo..budak ni terer brp byk bahasa?)

Saya said...

@ambe..

ishh..tu la..rase mcm mmg bersyukurla dilahirkan dari asal-usul org melayu ni..

kadang2 terfikir gak..diorg ni tak penat ke asyik ganaz2 je..

Saya said...

psstt..

encik @mbe..
khan tu dtg dari mane??
ekekek..

cahaya bulan said...

Good Job.. nanti bila dah pandai cakap bahasa Amaziria tu.. Ajar kita sekali ya..:D

@MBe said...

shah rukh khan, salman khan...dr india la....kot?!:)
ahha,kot2 dr negara altantulya sharibuu tu...oppps,trlebih sudaa....!!!?

Saya said...

cahaya bulan...

no prob..tapi masalahnye..(bile nak pandai bhs amaziriya..huhu)

Saya said...

@mbe..



mungkin r kot diorg ni sedara-mara..