Sunday, May 10, 2009

{kap ba ra kap alif ta nun}

Ada tetamu dari UPM datang bersama isteri dia..dia ada jemputan conference di Rabat..saya terkejut tetiba malam kelmarin rumate saya mintak tolong..tolong jemput tetamu tu di airport..waktu mula-mula saya dapat tahu yang saya kene jemput..saya sedih sangat..sebab saya ada banyaaaaaaaaak sangat kerja..terlalu banyak..exam,final project,praktikal,homework..saya tarik nafas..saya cakap..xpelah..ok..saya teman..

kami tiba di airport pukul 1.40 petang..kami agak risau..takut tetamu tu tunggu..dijangkakan tetamu tu datang pukul 1.30 ptg..tapi Alhamdulillah..elok je kami sampai di terminal dua..kami nampak pensyarah tu dan isterinya..mereka baru keluar..

pensyarah tu..fuhh..serious..TEGAS..!!

soalan pertama yang keluar dari mulut dia "KENAPA KAMU PILIH MOROCCO??"

dalam hati saya cakap..adoii..pakcik ni..kot ya pon tanya la.."kamu dah mkn ke blm??"huhu..

saya ceritakan kat dia kenapa Morocco menjadi pilihan hati saya..sebab ada ramai jejaka kacak..ekekek..xdelah..nak kene makan selipar??saya cakap sebab saya nak belajar bahasa Arab..setelah di survey,negara ni yang paling kurang Melayu..so saya pilih sini..lagipon mak saya yang banyak bagi sokongan untuk ke sini..

so kami terus ke Rabat..sampai bandar,pergi makan sebab lecturer tu lapar..lepas borak2..barulah dapat tau yang dia teramatlah sporting..siap suruh panggil "pakcik" lagi..yerla..mana ada zaman sekarang "DOKTOR" yang nak suruh panggil pakcik..ape??ingat sedara ke??

lepas kami makan2..kami tanya ikram...(junior saya yang uruskan tentang kedatangan dia)..ikram cakap hotel hujung minggu ni semua "fully-booked"..telefon hotel ni..full..telefon hotel tu..FULL..tinggal lah satu hotel je..kami pon tunjukkan pakcik bilik..pakcik tak berapa setuju..sebab bilik kecik,gelap,pemandangan tak cantik..mahal pulak tu..rm300..(bagi saya ok je hotel tu..sebab hotel2 kat morocco ni memang BURUK..tapi mahal..menyampah..agaknya kalau diorg ni datang malaysia mau menangis kot tengok accomodation kat malaysia teramatlah selesa dan BEST..!)

last2 pakcik cakap..boleh tak kami bermalam rumah korang???saya time tu..Ya Allah pakcik ni biar betul?????!!

dah la rumah ku time ni macam medan perang..yerla..musim exam..ekeke..

pastu kami suruh pakcik duduk umah student lelaki dan isterinya dirumah jiran kami (umah kak lilah and the geng)..

hari ni saya bawak pakcik and makcik jalan-jalan dalam bandar Rabat..serius..diorang teramatlah sempoi..pakcik and makcik ni memang down-to-earth..relek je pakcik nak makan gerai2 tepi jalan..dia kata nampak sedap..tapi kalau ikutkan diorg ni bukan calang2 orang..pakcik ni antara orang yang mula2 berganding bahu untuk mengasaskan Multimedia University yg kat msia tu..pastu dia dapat tawaran keje kat UNI king fadh,Saudi Arabia,pastu UIA..anak dia ada 8 orang..4 dari mereka DOKTOR..mak datokkk..subhanallah..masyaAllah..tabarakallah..

bila jalan2 dengan diorg tadi..terasa macam jalan2 dengan parents sendiri..malam semalam sebelum tidur..tetiba teringat pulak pesanan mak.."kita jangan kedekut tenaga..sebab tenaga tu bukan milik kita..kalau Allah nak amik..Allah boleh amik..kalau kita tolong orang..nanti kalau kita dalam kesusahan..Allah permudahkan kesusahan kita tu"..

saya teringat pulak..dulu kat malaysia..mak selalu tumpangkan orang naik kereta..saya selalu marah..saya cakap..mak ni..bukannye kita kenal dia tu..mak cakap..mak buat ni..supaya nanti kalau awak-awak semua tengah2 jalan..nanti adalah orang nak tolong awak..

memang betul..setiap kali saya pergi musafir..mesti ada sahaja yang Allah permudahkan perjalanan saya..bukan itu sahaja..banyak perkara yang membuatkan saya bersyukur..

saya nak cakap terima kasih banyak2 kat mak saya..atas nasihat yang dia berikan (walaupon dulu memang malas nak dengar..ekekeke..yerlah darah muda..time tu semua nasihat dianggap BEBEL)..

mak..doakan sheah nak exam hari selasa dan rabu ni..takuuuuuutt...

mak happy mother's day..i love you 4 eva..hutang nanti kira..okeh??huhu

oh..lupe pulak..tak jumpa lagi la gambar tembikai..nnt la yea..huhu..

erk kak ain..amik la..untuk ko pon..happy mother's day..(lupe pulak makcik ni dah ada anak..ekeke)

10 comments:

drNO said...

amacam life skang?
nak exam??? best of luck. u can do it.

خديجة خليلة said...

suka kata2 mak angkatku,"jgn kedekut tenaga". patutlah awak ni rajin tolong org. bagus2!

sebelum pakcik tu dtg umah akak td, akak baca entri ni. tak berminat nk hbiskan. lps pakcik tu balik, akak nak sgt baca apa yg awk tulis ttg pakcik ni. betul, dia amat merendah diri. semoga dipermudahkan perjalanannya nanti.

Saya said...

drNO :
life skrg??tersangat pack..tak sabar nak habis exam..huhu..thanx sis..serious takut jugak nih..

Saya said...

Biru :ahaha..sbb dulu2 kalau tak tolong..nanti kene belasah..mana ade..biasa2 je..

entry ni panjang berjela2..ehehe..betul la kak..saya cakap kat diri saya..klu banyak pon duit..tapi kalau berlagak..sama je la macam alas kaki..

Bonda said...

salam..
eleh setakat wish tak mo la.. nak hadiah.. cepat! nak hadiah.. bak sini hadiah.. nak jugak hadiah!!! bagi cepat hadiah!
-kak ain-

Saya said...

Alaik salam..

Adoiiii..ko mintak la suh adam belikan..hari tu dia dapat 4 biji kek..

persatuan pelajar Malaysia Makkah said...

bebelan emak itulah sebenarnya penawar bagi segala penyakit kini. hargailah ibu sebelum dia pergi meninggalkan kita.. eh, takde ke gambar prof tuh.

Saya said...

betul tu..skrg br r tau..patut r dulu kecik2 mak selalu ckp.."haa..nnt bile korg dah besar..time tu la baru nak ckp terima kasih la..ape la.."

tak sempat pulak nk tangkap gambar prof tu..sbb hr tu x bwk kamera..

ouled kenitra said...

sabar, dalam nak tgu imtihan datang, ada ujian yg kena harung jugak. perkenalan dengan pensyarah itu sebenarnya akan membawa keuntungan pd masa yg akan datang.

apapun selamat mengharungi imtihan

Unknown said...

paling setuju dgn scene mak bg tumpang keta kt orang. usually niat mak tu mmg utk anak2 dia, kadang2 mak xpikir pun utk diri sendiri. sayang mak!

salute ke Doktor pensyarah tuh sbb dia xsombong.

lalala... malu saya~