Friday, February 27, 2009

{masalah}

kalau anda mempunyai masalah..pada siapakah yang anda akan ceritakan?ada yang menceritakan pada sahabat yang paling hampir..ada yang cerita pada orang yang mereka cintai..ada yang cerita pada keluarga..ada yang ceritakan pada haiwan peliharaan mereka..(hehe..pernah juga dulu..time "bubu"-my cat masih ada..tapi sekarang dia dah arwah..)

orang pertama yang saya akan ceritakan apabila saya ada masalah adalah pada ibu saya.Tapi kalau masalah itu terlalu berat,orang pertama yang saya akan ceritakan adalah pada kakak saya.Tapi kalau gaduh dengan kakak (ini dulu time kanak2..skrg x gadoh dah..mana macho main gadoh2 ni..huhu)..sy akan ceritakan pada Shahir(adik lelaki saya).Sebab kalau ceritakan kat mak tentang masalah berat,takut mak risau.Memang benar kata orang,menerima sokongan dari orang yang kita cintai akan membuatkan kita rasa seperti hadir di dalam dunia ini dan ia juga membuatkan kita rasa seperti ingin maju kehadapan.Berhenti untuk melihat kebelakang dan fikirkan solusi kepada masalah tersebut.

Saya rasa macam sedih je hari ni.Keadaan membuatkan saya sayu.Thanx to my darling sister sebab dengar saya bebel pepagi tadi.Untuk menghilangkan kesedihan,saya masak pau.Teringin betul nak makan pau.Dapat resepi ni dari blog cik bawang.Tapi inti untu pau ni saya guna sambal ikan bilis.(nak buat inti kari,tapi ayam dah habis.kaya takda..kacang merah pon takde kat rumah..bukak peti ais nampak ikan bilis..)



Bahan:

300g tepung gandum
6g baking powder
2g garam
162g air suam
6g yis
30g gula halus
18g minyak sayur--> saye pakai 15ml minyak masak

Cara:
  1. Masukkan tepung, baking powder dan juga garam. kacau biar serata.
  2. Campurkan air, dry yeast dan gula dalam bekas lain. kacau biar gula larut.
  3. Masukkan no.2 ke dalam no.1. Uli sehingga hampir licin.
  4. Masukkan pula lemak sayur. Uli sehingga licin. Buat bentu bulat.
  5. Penaikkan sehingga 2 kali ganda atau 40C selama 30 minit bagi sesiapa di negara sejuk.
  6. Pau1
  7. Utk uji naik ke tidak..Taburkan sedikit tepung di atas doh. Tekan dengan jari. Kalau tinggal lubang, maknanya doh dah naik.
    Pau2
  8. Tekan-tekan untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 8 bahagian. Buat bentuk bulat. Rehatkan selama 10 minit.
    Pau3
  9. Ambik sebiji doh, canaikan dan letaklah inti ditengahnya. Tutup rapat-rapat.
  10. Bila dah siap isi inti, biarkan dalam 5 minit. Bila dah nampak naik sikit, bolehlah kukus.
  11. Kukus dengan api kuat selama 15~20 minit.. Masa tengah kukus jangan buka penutup kukusan.
~~kredit utk kat yani di myresipi..

2 comments:

Bonda said...

ooo ini la keje kat sekolah.. makan jer.. ish ish ish.. insaf la...

Saya said...

cet..kurang asam betul la..

ni kerje sampingan je..