Sunday, November 1, 2009

Back to reality



maaf la sebab dah lama betul tak update blog..sebenarnye tiap-tiap malam rasa nak update blog..Ada banyak sangat cerita dan pengalaman yang nak diceritakan..Tapi setiap kali nak update mesti tak jadi..tibe2 je jadi macam malas pulak..

Sebenarnya dah nak masuk 3 minggu dah ade kat morocco ni..Sebelum sampai sini,sempat jugak saya dengan zahirah singgah Leicester.Sungguh..memang tak dijangka ketentuan Allah ni..Pada mulanya saya dan Zahirah plan nak lepak kat Malaysian Hall dalam masa 4 hari kami transit di London..Tapi kami kecik hati dengan perangai orang yang keje kat main table tu..Macam tak belajar sivic..xpela..mungkin rezeki dia dapat duduk kat kota metropolitan tu..Tapi jangan lupa..Allah tu MAHA KUASA...

Tak kesah la pasal dia..tak baik buruk2kan orang..(walaupon sebenarnya dah burukkan..)..biar ia jadi pengalaman saya dan Zahirah..

Memang nampak muka mak risau bile kiteorang cakap.."takpela mak..nanti pandai2la kami hidup kat London tu..lepak kat regent Mosque ke.."

Mak kata.."biar betul..sekarang dah sejuk kat sana.."

Memang saya buntu time tu..cuma saya nak sedapkan hati mak je..tu yang saya cakap..takpe mak..jangan risau..tapi saya sendiri pon taktahu nasib saya macam mane..saya taktahu macam mana nak ke tempat kak lela dari airport Stansted..saya taknak susahkan dia..

3 hari sebelum saya bertolak..saya tanya kakak angkat saya..kak azni yang ada kat Melbourne..

"akak..akak ade kenkawan duduk london x??"

"erk..ade2..kenapa??"

"Saya dengan kawan transit sana nanti..4 hari..mula2..ingat nak singgah Malaysian Hall..tapi tak sempat nak book dah sebab nak gi Jumaat ni..lagipon takut x cukup duit..sebab dengar cite dah mahal dah sekarang"..(saje bagi alasan tu..malas nak cerita kat kak azni apa yang sebenarnya terjadi)

"takpe2...jangan risau..akak akan usahakan.."

8 jam lepas tu kak azni bagi offline msg.."sheera,kawan kakak kata..baik awk duduk kat Msian Hall tu sebab lebih kurang je duduk sana dengan tambang nak ke rumah kawan kakak tu..xpe2..awk bagi email kat akak tentang details flight awak"

elok je lepas hantar email kat kak azni,lepas subuh,ada orang dari Leicester call..kak Nida namanya..kawan kak azni.."sheera..awk duduk umah akak je yer..akak belikan tiket dari stansted ke leicester..nanti duduk sini takyah bayar accomodation,makanan,..semua free..heheh"

"betul ke ni kak??tak susahkan akak..kalau akak ade kawan kat london tu..kami nak tumpang beg pon jadi la.."

"takpe..sebab kebetulan ade tiket murah ni nak ke rumah akak..sama je harga nak le centre london..memang rezeki awak la dapat tiket ni..jarang dapat tiket harga macam ni.."

kak Nida uruskan segala..tiket dari stansted ke leicester dan dari leicester ke Gatwick..Lepas dapat panggilan tu..memang nampak muka mak lega..kesian mak..risau yer..

kami join program yang kebetulan dianjurkan time ziarah kami disana..memang menarik.. yerla.. berada dalam kelompok pemikiran yang berbeza.. selama ni lepak dengan orang yang belajar agama.. tapi kali ni lepak dengan mereka yang amik bidang professional tapi mahukan agama Islam..susah2 mereka cari..kita yang dah dapat ni..buat tak kesah je..rugi kan..

malam terakhir kami kat sana..kami sempat join "Usrah" mereka..ketua naqibah dia nama kak fa..tapi memang kagum..amik engineering tapi pakai tudung labuh..fuhhh..tu la..Islam ni untuk semua..bukan untuk ustaz dan ustazah je..

Tapi memang saya terlalu bersyukur kat Allah sebab temukan saya dengan kak nida bukan dengan orang lain..banyak yang kami pelajari kat Leicester tu..dan bile difikirkan balik..nasib baik saya tak book awal2 lepak kat msian Hall tu..rupanya rancangan Allah tu lebih indah.. subhanallah..

(walau mcm mana pon..saya masih rasa homesick..ish...kacau2..rase macam duduk asrama dulu..tu la..hari tu time kat msia..sibuk tak sabar2 nak balik morocco..sekarang..ha..hamik ko!!)

serius...saya rindu mereka sesangat..!!


8 comments:

@MBe said...

Akhirnya...huhu.alhmdllah, yg penting skrg semua dh selamat.Buang yg keruh amik yg jernih. yg lepas jgn dikenang sgt klu buat hati makin sakit. maaf itu trbaik walau agak kejam n zalim tindakan tu...sabar.

p/s: kasut tu smart r,leh pinjam?:p

Saya said...

erm..betul tu..
biasa r..dugaan dlm musafir..kalau x kene dugaan..nanti tak ingat..mcm kene rotan la dgn mak..kalau x sakit..x ingat nnt..huhu..


wooo...kasut tu sy beli 4 jam sebelum saya bertolak..tetibe selipar kesayangan putus..adoiii..time tu gak nak buat pasal..ekekek

ZahirahzahiD said...

Yups! Perancangan Allah Maha Bijaksana.

Special Thank to Kak Nida juga ahlibait As-Syifa' =D (banyak benda kami belajar dari sahabat2 Leicester)

Erm, kita ni xreti menghargai kan? Kat Mesia asik nak main perang2. Dah sampai sini mari kite padankan muke kite sesama. Adoilaaa~

Rindu~Rindu~Rindu~

war-g-ya said...

waa,akhirnya shirot ghaso jgk ponangan rindu an mesia...serius wei balik cni jd kangan trus sama mesia dong..hehe

xpe2 fokus study pstu bleh blk,kn?so dh homesick ni,cmne nk plan tuk master kt cni,jd x?

Saya said...

zahirahzahid...aku pon xtau apsal aku xgi tanya kak lela mcm mane nak gi umah dia..sedangkan aku selalu je contact dia kat FB..

Allah dah rancang perkara yg lebih menarik..


rindu seyh..smlm tgk video adam..ishhh

Saya said...

wajia..ahaha..tu la..hr tu aku begar je ckp.."rindu kat morocco"

sekarang..tengok..ahaha..

master??kalau ade rezeki kat sini r..tp mak aku suh blk tiap2 ramadhan..teman dia..

Kak Azni said...

=)
Alhamdulillah dah selamat sampai rupanya adik sorng ni.. senyap je die duk kat sane..hehe
tu baru kat uk :D.. cuba datang melbourne..hehe iAllah tarbiyyah tu kat mana2 je..

Ok i leave you in the care of Allah..

Salam =X

خديجة خليلة said...

Shahirah tak boleh sambung master selagi....

- Selamat Kembali Belajar Adikku! -

Yg Benar,
Kak Ija
(Tukar nama sikit)