Monday, February 4, 2008

{-what is respect mainly about-}

respect..a very important action in a relationship..tak kesah la relation ape pon..antara ahli keluarga,person that we love,or friends..we always ask people to respect us..but have we recpect others before?kadang-kadang kita dengar orang cakap kat kite atau kita cakap kat org "ko ni takde respect kat aku lansung ke??" atau ayat yang lebih familiar "aku tak sangka ko tak hormat aku..kalau taknak respect jawatan aku...respect la aku sbg (abg,kakak,kawan,bf)"..to me..to receive something,you,yourself need to start or do something first..yerla..macam kita nak dapat project besar,kite kene anjurkan makan malam free tak pon labur duit kita sendiri..baru dapat pulangan..it is just the same thing but in a different way..so..to be respect,you must respect others first..tapi macam mane pulak kalau kita dah bertahun-tahun respect orang..tapi orang tak respect kita pon..ok..kalau macam tu..mungkin dia seorang je yang tak respect kita..tapi ade beribu-ribu orang lain yang respect kita..cuma kita sahaja tidak tahu atau tidak sedar..but don't worry..if the "intention" in the right path, everything will be ok,insyaAllah..

"respect" also can be found in making decision or in receiving somebody's decision..yerla..kalau nak buat satu keputusan,bukan hanya memikirkan diri sendiri..contohnya"alaa..aku takut dia ni marah aku la..ko takyah la buat..ikutla ape kau nak fikir pon..tapi aku tak bagi..sebab aku taknak dia marah kat aku"..if we only keep on thinking about "aku" and neglecting about what "kau" feels..tu yang susah tuh..that is actually should be removed..kadang-kadang orang respect keputusan kita,tapi kita tak respect keputusan orang..kalau macam tu..macam mana nak capai satu keharmonian..setiap orang ada alasan atau sebab yang berbeza apabila dia melakukan satu tindakan..dan kita tak perlu menghukum tapi perlu belajar menerima yang baik dan buruk..

No comments: