Sunday, September 6, 2009

Khatam al-quran

Seronok ghupenye balik msia lepas lama merantau kat negara orang..lebih-lebih lagi bile balik bulan puasa..saya tengok..kalau kat msia ni,bulan ramadhan macam fiesta..semua orang berlumba-lumba..ade yang berlumba-lumba buat ibadah,berlumba-lumba buat duit..berlumba-lumba untuk bukak posa dan sebagainya..


Semua program diaturkan..ada tadarus al-quran,ade terawih..ade solat tasbih kat masjid..ade qiamullail..ade kuliah..semua terleta kat diri sendiri je..nak buat ke tak nak..

Semalam saya punye group n mak punye group tadarus dah khatam al-quran..(sebenarnya mak n saya dalam group yang sama..hehe..)mule2 mak ajak teman..last2 join sekali je la..tapi ni group kat masjid mardhiyah..kiteorang tadarus kat dua tempat..satu kat masjid..lagi satu kat surah yang dekat dengan umah saya...mak saya kata time ni r nak pulun pahala..n nak belajar..

siyes..memang banyak la mende baru saya berlajar..mcm contohnye saya baru tahu yang dalam qiraat hafs pon ada hukum jika tanwin bertemu dengan hamzah wasol,maka kita kene tambah nun baris bawah..macam qiraat warsh pulak..

so..kebetulan pulak kiteorg khatam quran jatuh pada birthday mak..so mak memang happy sangat2 la..dia kata first time in my hole life khatam time birthday sendiri..so macam birthday present jugak la..

lepas balik dari masjid..saya ajak mak saya gi low-yat..sebab dia nak beli mp4..dia kata dia nak letak al-quran so that dia leh belajar cara baca al-quran dengan betul menggunakan tektik mendengar..dia cakap dia nak jadi terer macam Dr.Noriah( jiran saya)..Dr.noriah baca al-quran laju na tajwid betul..makcik yang tadarus dengan saya sekali tu kata Dr.Noriah baca al-quran macam peluru..ekekeke..

lepas servey2..kiteorg pon jumpa la satu mp4..mule2 kiteorg jumpe yang biasa punye..so agak murah la..dalam rm80 je..2G..tapi mak saya kata kalau boleh nak la biar tahan lama..n kalau boleh dia nak yang mcm abg sheman punye..(abg sheman gune yang samsung..harga rm300++)

time tu..dalam hati saya..ishh..mak ni biar betul..abg sheman tu mampu r beli..dia keje ape..huhu..saya ni keje cikgu je..kalau nak beli mende alah tu sama cos dgn gaji sebulan keje..ngeh3..tapi sebab dah janji nak bagi hadiah n mak boleh pilih..so ok je la..

lepas jalan2 tetibe terjumpa pulak yang sama macam abg sheman punye..tapi abg sheman punye mp3..yg kiteorg punye ni mp4..saya minat yg lagi satu..yang ada bluetooth..tapi 2G harganya rm299..

Tapi kalau nak isi al-quran takut tak muat pulak..so cari yg murah sikit..tp kualiti and capacity tinggi..so orang tu advice kami amik model yang lagi satu..tawar punye tawar..boleh la kurang rm20..ishh..rm20 je??ok la tuh..

nasib baik saya tak kaya lagi.kalau kaya..sure mak pau i-pod..ekekek..

anyway..happy sweet 18 birthday to my mother..

No comments: