Tuesday, April 7, 2009

{tragedi}

kadang-kadang bila lagi lama duduk kat morocco ni..rasa macam menyampah pon ada..jadi tak hairanlah kenapa saya suka mengutuk negara ni..tapi kalau fikirkan balik..tak kerana negara ni..mungkin saya pon akan jahil tentang ilmu agama..

tapi saya tahu..kalau ini terjadi pada anda..anda juga akan mencarut..

semalam..tengah saya dengan chip lepak2 dalam bilik..

saya : Ishh..lapaz la pulak..nak masak maggie la jap..
chip : laaa..kan nak keluar..makan kibdah la..jom.. (kibdah ni roti berintikan hati dan pedal ayam..fuhhh..syokk)
saya :alaa..tak tahan dah ni..

saya pon ke dapur..tengah bilas-bilas periuk tetiba chip jerit..

Shiroooooooot..amik air CEPAT..!!

dalam masa yang sama ada orang ketuk pintu rumah kuat sangat..saya panik..sebab sebelum ni ada kawan indo saya dan senior saya penah kene pukul dengan parang..kawan indo saya kene sampai berdarah-darah..time tu saya hanya terfikir..Ya Allah..siapa pulak la jadi mangsa ni..Tetiba saya tengok bilik..chip berlari-lari ke bilik air..

Ya Allah..apiii...!!

berhenti kejap jantung saya time tu..besar sangat api..dah start marak sampai siling..saya gi amik air..chip cuba tepuk-tepuk api guna bantal..(dah la bantal pelukku pulak tu yang berjaya dicapai)..sebab kalau angkat selimut memang tak larat..tebal dan agak berat

Alhamdulillah..api tu sempat padam..sebab ada orang tarik langsir yang terbakar tu dari luar..tapi yang sedih..blazer,tudung,jubah terbakar..sedih giler blazer first year saya tu terbakar..tu je la blazer yang ada...!!tapi apa-apa pon semua nyawa selamat..

mak angkat kami (madam hayat) turun tengok apa jadi..terkejut dia bila tengok syiling dah hangus..dia mengamuk kat budak2 yang main luar rumah kita orang..sebab ada salah seorang budak main api kat luar umah kitaorg..dan disyaki sengaja mencucur api kat langsir umah..sebab mustahil api tu terkena langsir melainkan orang tu sengaja nak buat sebab langsir tu ada kat sebelah dalam..pastu tingkap rumah agak tinggi..

geram je..sebelum ni diorang selalu je main baling batu,kayu,ludah kat dalam rumah pon penah..melampau kan??tapi..bila fikir balik..rasulullah S.A.W kene lagi teruk dari ni..

kalau kat malaysia tu mungkin la releven kalau murid bakar kete cikgu sebab tak puas hati kene marah..ni kami lansung tak cari pasal..tegur pon jarang..nak cakap apatah lagi..

tapi semua yang terjadi ni ada hikmahnya..tak ditimpa sesuatu dugaan itu melainkan menyuruh kita berfikir dan sedar..

Ya Allah janganlah kau golongkan kami didalam golongan-golongan orang yang tidak bersyukur.

18 comments:

@MBe said...

innalillahiwainnaailaihiraaji'un...
mmg prmainan biasa ke bg kanak2 kat sna nih?hebat gler.tp xpe la,dpt lg satu memori yg akan dikenang kat morocco tu kn...

p/s : rajin yer die msk meggi.:)

Saya said...

agaknya diorg ni boring kot sebab kami takda tindak balas..baling batu x lut..balik kayu..relek je..ludah pon kami buat selamba..mungkin "bakar" ni acara seterusnya kot..ekeke

memang kenangan..tido mlm semalam pon berasap je..

Anonymous said...

Hebat betul dugaan~
Hikmahnya pasti diketemui,insyaALLAH~

-Wardatulhamra-

Saya said...

wardatulhamra : syukran..barakallahu fik..

miSz.haNie said...

ya Allah..smp mcm tu skali??
ape pon..alhamdulillah..
selamat :}

~~nt..kl jumpe bdk2 tu..kasik siku jek sedas!
hahahahaa

Saya said...

misz hanie : bukan setakat nk siku..nk bakar blk umah diorg..ni dh kene hukum qisas ni..bakar mesti dilawan bakar..ekekek

Kak Lilah said...

Meh nak tokok tambah dari sumber yang boleh dipercayai :

Petang sebelum rumah korg kena bakar tu, akak tengok dr tingkap bilik Dila. Ada beberapa budak2 sekolah tengah lepak2 kat depan pintu umah akak yang bawah ni. Mula-mula sorg. Dia pakai sweater biru. Mata dia melilau2. Pelik gak lah. Akak usha je dia. Tak lama lepas tu datang beberapa kawan dia bergelak ketawa. Yang pakai sweater hijau, putih dan hitam.

Akak naik ke atas sutuh jap. Saja nak tengok dari atas lg. Bila akak kembali kat tingkap bilik Dila, akak tengok bebudak tu dah tak ada. Nampak Khadija anak Madam Hayat tengah picit loceng umah korang.Akak nmpk anak2 muda td tu bawak botol kosong. Lepas tu akak pergi tingkap bilik akak pula. Tengok2, ada kecoh2 berlaku kat bawah.

Masa tu korang berenam dah ada kat bawah sekali dengan Madam. Tetiba datang la pulak sorang budak muda, yang pasti dia bukan dikalangan kumpulan dak2 tadi.

Tiba2, datang pulak dak2 dikalangan kump yg lepak2 tu. Dr atas, akak dengar dia kata dia tolong padam api. Akak pun jerit la dr atas. Akak kata tu dia org nya. Lps tu dorg tgk atas. Muka mcm cuak je. Lps tu ada lah pulak org bela dorg kata dorg yg tolong padamkn api. Cet, menipu! Ko yang bakar, ko yg padamkan. Pokoknya, mmg ko yang bakar. Akak jadi hangin la. Dah lah selama ni mmg hangin ngn org harab ni. Akak sebut, polis! Dak2 tu pandang atas. Lps tu, dorg bla dari situ.

Hampeh tol. Sebut polis takut dah. Dorg tak tau ke yg polis2 negara dorg ni bukannya wat kije. Repot pun useless je.

Kesian, time kasih tokok tambah dari akak..

- Kak Lilah -

Ajwin Ajeera said...

Innalillah..
nasib baik awk selamat..

Saya said...

kak lilah : apee???xpe la..dia lupa..dia aniaya orang yg musafir di jalan Allah..semoga Allah bukala pintu hati dia..pastu suh la dia jadi "MANUSIA" sikit..

zahirahzahid said...

Xsuke anak arab...huhu~

Die buat aku fobia..

wawawa= ((

ape mereka ingt api diorang buat tu boleh buat bakar dajaj rubu3 ke ha? huh! sungguh menyesakkan jiwa!!!!

Jom Pindah Rumah!!!!!!

Farah Imani said...

salam..alhamdulillah semua

selamat..biasalah insan sering

kali diuji..SABAR ITU INDAH..

moga selamat perjuangan bahas tahun akhir akk2 semua=>

Saya said...

zahirahzahid : xpe..kita bg anak arab tu hidup..hirup udara segar sebelum dia bertemu MAUT..!!!

Saya said...

ajwin ajeera : tu la..alhamdulillah..nasib baik saya lapar time tu..kalau la sy tetibe mengantuk..agaknye dah rentung dah diri nih..huhu

Saya said...

Farah Imani : Alaik Salam..oi dik..mekasih...

aku said...

pergh..dasyatnyer..cabaran betul dok kat bouhlal nih.mai la pindah kat bradaah..:D

Saya said...

ishhh..kalau ikutkan hati..mau je aku pindah duk umah duta..

dapat men swimming pool..ngeh3..siap ade pakgut lagi..huhu

kekaseh said...

akak..

tak baik btul anak2 arab ni!
sye betambah2 geram bile bace tmbahan dr kak lilah tu..sabo je la..

tkpe..saba ek?
nanti kalo nak pindah umah,jgn lupe buat kenduri ek?hehe..
(tibe2 je kan?huhu)

Saya said...

nak wat mcm mane..ni mesti teringin nak main mercun..tp x jual kat sini..so boring2 main la bakar umah org..huhu