Thursday, April 9, 2009

{baik sangka}

Baik sangka..

kalau saya gi mana-mana pon,kalau orang suh bagi tazkirah on the spot..topik yang saya pilih adalah baik sangka..!(baik sangka..sampai umah aku tbakar..huhu)

kenapa kita kene baik sangka?lebih-lebih lagi sesama muslim..sebab dalam banyak-banyak perkara mahmudah(perkara-perkara baik) yang paling susah nak dibuat adalah baik sangka..

tetibe malam semalam saya rindu kat arwah nenek saya..dia banyak backing saya..saya rasa kalau dia hidup lagi,sure saya leh balik cuti raya ni..tapi mak saya tak bagi saya balik..dan xde orang nak backing saya..sediihhhh..dah tiga tahun tak makan durian..!!

waktu arwah nenek saya sakit kat hospital,semua adik-beradik mak turun KL (sebab arwah nenek saya masuk wad kat Hospital KL)..

ada la sorang makcik saya ni..dia duduk kat Pahang..(ishh..rindu pulak kat makcik2 saya..diorg ni semua sempoi2..i love u forever makcik2..) so bila dia dapat tahu arwah nenek saya dah tenat,dia pun bergegas ke KL..naik bas sorang-sorang sampai kat stesen bas Greenwood(papan hijau),gombak.Dia sampai situ lebih kurang kul 9.30 malam..dia pon gi umah makcik saya yang lagi sorang kebetulan duduk kat Taman seri Gombak.Kat rumah tu hanya tinggal pakcik saya dan 3 orang anak dia..(makcik saya yang duduk kat Taman Seri Gombak ni kuat kerja..memang respect la..)

So makcik saya yang dari Pahang ni pon suruh anak makcik saya lagi sorang tu teman gi hospital sebab dah malam.makcik saya nak jugak jumpe arwah nenek saya malam tu.nama anak makcik saya yang teman tu Atie..Atie time tu baru darjah 6.

Diorang tunggu bas nak ke KL..Atie cakap kat makcik saya yang sekarang dah pukul 10 p.m,susah nak dapat bas.Makcik saya jalan depan sikit.Tetibe dia nampak ada satu geng mat rempit melepak.Dia pon tanya kat mat-mat tu.. "Assalamualaikum.Nak,boleh tak tumpangkan makcik ke Hospital kat KL,makcik nak jumpa mak makcik.Dia tenat sekarang ni." (dialog ni lebih kurang mcm tu r)

Mat rempit tu pon setuju.Tapi dia tanya makcik saya,tak kesah ke naik motor?makcik saya kata tak kesah.Makcik saya bonceng kat sorang Mat.Atie bonceng kat sorang Mat lagi.Makcik saya pesan,kalau diorang larikan Atie,siap diorg..!!

Alhamdulillah,malam tu diorang sampai jugak kat hospital.Makcik saya upah mat-mat tu sebab hantar makcik saya.Tapi diorang tak nak terima..

makcik saya cerita yang diorang bawak motor tu laju tahap maksimum..!macam pelesit..Atie genggam baju Mat tu sampai cramp tangan-tangan dia..huhu

jadi moral kat sini..bukan semua orang itu jahat.cuba bayangkan kalau makcik saya buruk sangka dengan mat-mat tu..agak2nya sempat tak dia nak jumpa arwah nenek saya.buruk sangka juga leh menjatuhkan satu institusi masyarakat.sistem dakwah juga tak boleh dijalankan.

kadang-kadang kita tak perasan.dalam kita buruk sangka terhadap adik-beradik@kawan-kawan kita sama je macam kita jatuhkan mereka secara abstrak..selain tu,hati kita pon akan jadi jauh untuk mengenali seseorang.

Allah ada berfirman dalam surah al-khujerat ayat 12 :

يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلاَ تَجَسَّسُواْ وَلاَ يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

O you who believe! Avoid much suspicion; indeed some suspicion is sin. And spy not, neither backbite one another. Would one of you like to eat the flesh of his dead brother You would hate it. And have Taqwa of Allah. Verily, Allah is the One Who forgives and accepts repentance, Most Merciful

(saya stress r sbb tulisan arab ni xle nak besarkan..kalau tak nampak korang tengok la dalam al-quran yea..surah ni ke 49)

8 comments:

Shinju said...

oh, kau nak makan durian ye? nanti aku lukiskan ..hik hik hik..


lepas ni agak2 kalau jumpa mat rempit, mari kita menumpang beramai2..kakakaka....

Saya said...

alaaa..lainla klu lukisan tu bile jilat ada rase..mcm mutiah punye kes hr tu..huhu..


yop..jom tumpang mat rempit..leh sampai ke destinasi dgn cepat

Anonymous said...

betol tu kan ... bkn sumer yg nmpk jahat tu, sbnrnye jahat ek ...

entry yg bermnfaat buat diriku yg sering bersangka buruk ... insaf ...

Saya said...

anonymous :bukan setakat ko je insaf..aku pon..

lavenderpurple said...

weyh klakala cte ko weyh dlm entry ni especially psl mat rempit tu.huhu.bes2

cahaya bulan said...

Betul3.. Bagus post ni..:)

Saya said...

lavender : tapi ni kisah benar beb..

Saya said...

cahaya bulan : yer ke sis??