Friday, December 25, 2009

cikgu..~~



erm..

tadi pagi sebelum gi kelas,anak murid saya buzz sy guna YM..(budak2 zaman sekarang memang maju..)..kan cuti hari tu saya ada mengajar sekolah agama kejap..so saya mengajar darjah lima dan 6 dalam subjek BA..

Seronok mengajar budak-budak ni..telatah diorang..kadang2 diorang ni lucu..Saya ingat lagi first time saya mengajar..waktu tu lepas SPM..sementara nak tunggu dapat jawapan UPU..

Hari first saya mengajar..murid-murid dah start aktif..biasalah..cikgu baru..Elok je lepas saya bagi salam,ada seorang murid tu terus tanya nama saya apa..

So saya jawab la.. "Shahirah Nadiah Binti Shaharuddin,ulangan,Shahirah Nadiah Binti Shaharuddin"

Tetiba ada sorang budak laki dalam kelas tu jawab : "fuyoooo...macam nama awek aku..!!"

(time tu memang terkejut tahap maksima..kalau ikut hati memang nak bantai gelak..tapi control je)

ada banyak lagi la peristiwa2 yang best2..kadang2 terharu dengan diorang pon ada jugak..saya gi sekolah jalan kaki..so kadang-kadang ada anak murid yang akan datang rumah saya semata-mata untuk jalan kaki sama-sama pergi sekolah.. dalam perjalanan tu macam-macam la diorang cerita..

Lagi satu yang bestnya sebab kalau terserempak dengan mereka kat mana-mana,sure diorang tegur..

oo..tu belum campur dengan hadiah hari guru..
~kantoi panjat meja~

Sebelum saya bertolak kembali ke Morocco,ramai la yang sibuk-sibuk nak amik email saya..ada yang add saya kat Facebook (kebanyakan neighbour Farmville saya pon terdiri daripada diorang jugak..huhu..mekasih..hikhikhik)

So tadi saya pon borak-borak dengan anak murid saya tu..Dia terus cakap "Ustazah,sekolah kita takda yang dapat 8A dalam UPKK"

Saya: ooo..ni mesti ramai yang banyak main ni..Habis tu kamu dapat berapa?
Anak Murid : Saya dapat 5A 3B je
Saya : wah..ok la tu..Alhamdulillah..Tapi BA dapat A x??
Anak Murid : Ustaz tak bagitau..Tapi saya sure mesti A punya la
Saya : hehe..bagus2..macam ni la anak murid ustazah..okla,ustazah nak gi kelas dah ni..nanti kita chat lagi
Anak Murid : Ok..Ustazah study hard..Semekom
Saya: Walaikumsalam..

Lucu.. anak murid suruh ustazah study hard..ekeke..tu la..saling ingat-mengingati..

Hari terakhir saya mengajar,sekolah ada buat sambutan Hari Raya Aidilfitri.. Tetiba ada sorang anak murid saya ni (mewakili geng dia yang Nakal) panggi saya..Saya pon pergi kat diorang..haa.. kenapa?? bawak cawan x?? dia cakap : ustazah.. saya ada mende nak bagi kat ustazah..tapi malu r..

saya nampak ada kotak kek.. saya tanya "ni utk kelas ke??meh ustazah letak atas meja"
dia cakap "Bukaannn..kelas dah ada..ni ustazah punya.."

"betul ni??ok..terima kasih.."

Bila bukak je kotak ni..rasa nak meleleh air mata pon ade..ish budak2 ni..saje je nak buat cite sedih..haisyhh..(walaupon salah eja namaku)

Lepas kemas-kemas kelas,datang lagi sorang budak laki..ini budak ada batu kat kepala.. Time bulan puasa tu dia boleh selamba rock tido..cet..itu belum campur dengan bercakap dalam kelas..mak datok..kalau "kasabaran" ini boleh ditopup kat kedai..memang dah beli banyak2.. tetibe dia bisik sambil pandang kiri kanan.. "ustazah.."

Saya : Ustazah tak jumpa la tupperware kamu..halal je la yea..mungkin ada yang tersalah amik kot (sebab dia ilang tupperware..)

Dia : bukan3..
Saya : Habis tu??
Dia : Saya harap ustazah selamat sampai ke MURUKU..semoga tercapai apa yang dihajati..saya mintak maaf banyak2 kalau saya ada buat salah silap kat ustazah.. (cakap sikit punya perlahan..siap pandang kiri kanan..takut kantoi kot..)

hehe..kalau pelajar perempuan lain pulak kesahnya.. ada yang nak cerita kisah2 kuih raya la.. baju raya la..tapi memang tak dapat dinafikan..perempuan lagi jarang kene denda dari lelaki..bagus2..kerja umah semua siap..

Tapi ada soalan yang saya rasa lagi ekstrim bila ada budak tanya.. ustazah,kat morocco ramai orang merokok x?? (morocco dan merokok..hurm..)

Apakah???

8 comments:

NIA said...

waaaa...memang gile terharu dapat kek!seronoknye jadi cikgu...(mcmla ak nie jd mende laen pasni..)=)...btw ustazah,ganbatte!

Saya said...

hehe..jadi la cikgu..

best jugak diorg ni..kadang2 boleh hilang penat layan diorg ni..eheh

ekramhakim~ said...

anak murid lelaki mmg best..happening!!huhu..

dak pompuan sebok nak raya jer..shoping kueh raya,shoping baju raya..shoping shoping n shoping..mmg pewaris kaum2 ibu..mcm ustzh die gak..eheheh..

Saya said...

erk..kalau tgk secara mendalam..tu sebenarnya ciri2 akauntan berjaya tau.. mana tau satu hari nanti diorg boleh buat buku "PENGURUSAN WANG DENGAN CEMERLANG"

lps tu dalam buku tu siap bg tips mana nak beli barang murah2 tapi cantik..hikhikhik..

(tgk la..gabenor bank negara kan PEREMPUAN..haha)

Atin Akiah said...

saya nk jdi anak murid ustazah gak ..!
ehehhe
besh dpt exprnce cmnie :)
leh cite kt ank cucu nnt ..
ehehe

Farah Imani said...

comel la...
best ek jadi ustazah..
yg part kek tuh..kalau saya time2 tu gak nangis..
terasa sgt dihargai..
bittaufiq kak di sana..

Saya said...

oit fatin..

nak jadi anak murid pulak..gi belajar dgn mama tuh..!

Saya said...

farah Imani..

kalau ikutkan nak leleh gak..
tapi mana macho klu nangis..
Mekasih dik..