Monday, July 20, 2009

{pendatang haram}

alhamdulillah..selamat jugak saya sampai ke malaysia..hari ni dah masuk 3 hari saya kat sini.. bile semua org tgk saya..diorg x tny pon saya sihat ke x..sbb diorg dah boleh tau melalui perkembangan pesat yang berlaku pada diri saya..yerla..dah tiga tahun tak pernah balik..tetibe balik..BERTUKAR..!!huhu..

Banyak la dugaan dan imtihan yang saya terima sepanjang musafir..tapi tak lupa jugak kemanisan yang Allah kurniakan dihujung safar..

Tapi apa2 pon yang saya xleh lupe..SAYA TERTINGGAL I/C morocco saya kat umah..!!!saya sorang je time pagi khamis tu sebab semua orang ke kenitra ade muktamar..so saya kelam-kabut nak keluar rumah kononye takut tertinggal train..flight saya kene amik dari marakech..jadi 5 jam perjalanan dari Rabat..

saya sedar yang I/C saya tertinggal bile saya nak tukar duit di airport marakech..pastu nak bertolak lagi sejam ke london..time tu saya dah check-in baggage..bile orang yang kat kaunter duit tu tanya saya awk ade I/C x??saya cakap..ade..

TAPIIIIIII...

bile check kat dalam wallet..TAKDE..!!!..saya dah panic..tapi saya act cool..otak sy ligat fikir..ape alasan nak cakap ni..tetibe sy dgn muke selamba cakap.."erm..I/C saya dalam beg besar la..dah check-in.."..

yerla..takkan nak cakap kat umah..buat dia suruh amik..mati saya..dah la 5 jam perjalanan naik train..itu saya tak kesah lagi..yang saya kesah..flight saya nak BERTOLAK LAGI SEJAM..!!

so bile dah tukar duit..sy ingat..sy terlepas la..yerla..lepas ni kan sy nak ke UK..so xdela diorg tanya pasal I/C..cume cop passport je..since saya nak keluar dari morocco..bukan masuk ke morocco..tapi tekaan saya salah..

lepas scan barang2 dan hand luggage..tetibe saya nampak kaunter kastam..ala..yg nak cop passport tu..dahi dah peluh2..tapi saya buat tenang..bile sampai turn saya..pegawai kastam tu borak2..saya mcm biasa..senyum sehabis manis dan buat muka se"innocent" yang boleh..dah lepas dia tanya2 saya pasal malaysia..tetibe dia tanya saya.."dik,I/C morocco mana??"

hati dah nak tercabut time tu..lagi 30 min flight nak blah..sy pon cakap.."dalam beg besar"

dia cakap.."laaa..knp letak situ..???awk tau x..I/C tu penting..klu mcm tu mcm mane saya nak tau awk ni ada permit ke tidak??"

saya : maaf lah..saya letak dalam file..tapi saya ade kad pelajar..ni bukti saya pelajar sini..

dia : erm..tapi..mcm mane kami nak tahu permit awak masih sah laku ke x..??xpelah..mcm ni..awk pergi amik beg awk..cari I/C tu..

lepas dia cakap mcm tu..sy memang macam nak mati dah..Ya Allah..mcm mane nak buat ni..

saya : tapi kami lagi 30 min nak bertolak..mana sempat..

dia : ok2..mcm ni la..kita jumpa ketua saya..kita tanya dia mcm mane..

kami jumpa ketua dia..dia tanya2 sikit..pasal I/C sy warna ape..pastu sah sampai bila..saya cakap sah sampai 2010..feb..

pastu tibe2 dia check ape ntah kat screen dia..time tu saya terfikir macam ni je..saya nak call ambassador..sbb nombor dia je yang ada dalam phone saya..yerla..klu la saya x lepas nak naik flight ni..terbang rm750 saya tau..!dan konfem2 la saya akan terlepas flight ke malaysia dari london jugak sebab ni je flight yang ada dari morocco nak ke london utk hari ni..

pastu bile saya intai2 kat screen tu..saya nampak ada butir2 diri saya..pastu sy cakap la "haa..kan sy tak tipu..saya belajar sini.."

pegawai kastam tu cakap "erk..mana boleh tengok la..ni sulit.."

saya "ooo..maaf-maaf.."

pegawai : takpelah..kali ni kami lepaskan awk..sebab awk masih pelajar..biasalah tu..pelajar memang banyak buat silap..

saya : senyum yang paling lega saya pernah bagi kat orang..

lepas tu cepat2 saya call junior saya sbb dia pon kebetulan nak balik msia minggu dpn suruh tolong bawakkan I/C saya..yerla..kalau tanpa I/C tu..saya tak boleh masuk morocco tau..!!

saya baru teringat yang semalam saya fotostat I/C saya..pastu tertinggal dalam mesin tu..nasib baik mesin tu kat umah saya je..

bile dah lepas dari situ..saya tengok sekeliling..ramai yg tgh usha...huhu..segan tahap maksima..
so simpan I/C bebaik ok..??huhu

1 comment:

Ouled Kenitra said...

selamat kembali ke tanah air. saya dulu nak balik pun macam2 berlaku di airport tu tapi Alhamdulillah selesai dgn baik

selamat menabur bakti di tanah air dik